シティ案内

今日の一枚へ

ノースカールトン駅、North Carlton Railway Station

メルボルン百景トップ

メルボルンの乗り物

ノースカールトン  Inner Circle railway line Outer Circle railway line

2019年10月12日(土)
ノースカールトン駅
North Carlton Railway Station
ノースカールトン 
North Carton
メルボルン Melbourne
この場所の地図 Google Map

内側環状鉄道路線は、蒸気機関車時代の1888年5月8日にノースカールトン(North Carlton)駅、ノースフィッツロイ( North Fitzroy)駅が路線上にあった。ノースフィッツロイ駅の近くの交差点からエジンバラガーデンズ公園(Edinburgh Garden)を通して、フィッツロイ駅が南に向かう短い支線(short branch line)の終点としてあった。

撮影データ Canon EOS 5D MarkU 絞り優先AE 評価測光 1/100 F10.0 ISO感度 100 オート 露出補正 JPG レンズ EF 24-70mm f/2.8L USM 2019年1月13日12:58 板屋雅博撮影

VHD

 内側環状鉄道線(nner Circle Railway)は、1888年5月にオープンした。その一部としてロイヤルパーク駅からクリフトンヒル駅まではその一部で、ノースカールトン駅はパーク(Park)通りとアーノルド通り(Arnold Street)の角地にあった。トラム路線は、1880年代から整備されて利用客が多く、この地域に多くの人が居住する為の役に立っていた。商業利用も進んだ。クリフトンヒルからメルボルンのプリンセスブリッジ駅までの一般客用のインナーサークル路線は、1901年に完成した。1948年に営業を停止した。プリンセスヒルからノースカールトンは、エドーワード期から両大戦期の建物が多いことを説明している。両大戦期の建物で良好で建築当初の状態を保っているのは、ライゴン通りに面している。

 1926年建築のライゴン通り 471-475 番地のリッジウェイハウス(Ridgeway house)。1926年建築のライゴン通り 609-615番地のドクター・チャンバースハウス(Dr Chambers house)などの傑作建築がある。
内側環状鉄道線が最初にオープンした際、メルボルンCBDの西端に位置するスペンサー通り駅が始発駅であった。終点駅ハイデルベルク(Heidelberg、現Hurstbridge line線)駅へ向かう列車は、まずノースフィッツロイ駅へ向かい、その後、南下してビクトリアパーク駅まで南下した。蒸気機関車は、ビクトリアパーク駅で前後を逆に換えてクリフトンヒル駅へ北上して戻り、東へ向かってハイデルベルク駅に到着した。




  1889年12月にウィットルシー(Whittlesea)路線がオープンした際にフリンダース通り駅が始発駅に代わり、内側環状線を通った。同じルートと使うその他の路線としては、プレストン駅へ行くルートだけであった。
1本の旅客列車が、スペンサー駅からフィッツロイ駅まで支線を使って運行されていたが、1889年10月にノースフィッツロイ駅からの行き戻りシャトル便となり、1892年5月に旅客便は閉鎖された。




  1901年にプリンセス橋駅からアボッツフォードを通りクリフトン駅までの東側新路線が開通した。これによりハイデルバーク駅行きの列車は、ビクトリアパーク駅で、先頭の機関車を前後逆にする転換操作の必要がなくなった。プレストン線も同ルートに変更された。ウィットルシー路線の列車は、スペンサー通りを始発駅として内側環状線を使用した。
1901年以降、内側環状線の主要路線運行数が減ってきて、ラウンドアバウト(roundabout)運行が始まった。1906年頃、プリンセス橋駅からクリフトン駅経由でノースフィッツロイ駅へ蒸気機関車の定期運行が開始された。1919年頃にはピーク時以外で毎時1便が運航された。








現在はカールトンとして知られているが、プリンセスヒル、ノースカールトンを含んで1855年当時ではプリンセスパーク公園の一部であった。メルボルン墓地とピグドン通りの政府の土地(Crown land )は、1876年〜79年に分割して販売された。

relegate 移管する

このページのトップへ










Electrification of the line between Royal Park and Clifton Hill stations was commissioned on 31 July 1921,[2] but the Fitzroy branch was not electrified. Following electrification, passenger services were extended to North Carlton running at 15 minute headways, but from 18 September 1921 they were changed to every 20 minutes.[2] Two trains on weekdays, and a larger number at weekends were extended to Royal Park station to serve patrons of the Melbourne Zoo.[2]

There was the possibility of a revitalisation of the Inner Circle in 1940, when the Ashworth Improvement Plan recommended a subway tunnel with five stations be built under the Melbourne CBD, from Flinders Street to the Inner Circle, with a proposed future subway from the first station to North Melbourne.

Traffic on the Inner Circle was discouraged by the circuitous route and by competition from the more direct trams to the city.[2] Off-peak services were cut to every 30 minutes from 29 May 1944, but from 4 December 1944 20-minute headways were restored on Saturday and Sunday afternoons. The passenger service was finally cancelled on 3 July 1948, and North Carlton and North Fitzroy stations closed to passengers.[2]

Freight only[edit]

After 1948 the Inner Circle line was used exclusively for freight trains serving sidings along the line itself, and the goods yard at the end of the Fitzroy branch. The overhead wiring for electric trains was dismantled in 1961. Only the main feeder cables needed for Epping (now Mernda) line trains, and for shunting at the Royal Park end, were retained.[2] Significant changes occurred in 1965, when the line was singled and both legs of the triangle at the eastern end of the line were closed.[1] This left just a single line from Royal Park to Fitzroy remaining for goods services. The line was officially closed on 31 July 1981.[1]

Today[edit]

The rails were removed after the final closure, except for some short sections at former level crossings which can still be seen today. From Rushall to Royal Park stations the rail reserve has become a linear park which provides part of the Capital City Trail for cyclists, connecting the Merri Creek Trail to the Moonee Ponds Creek Trail in the network of shared use bicycle paths. Some signals and parts of level crossing gates also survive, with remaining overhead stanchions still carrying railway electric current between the Upfield and Mernda railway lines.

Of the three former stations, only North Carlton still stands, having been converted into a community centre.[3]North Fitzroy station is now a slight rise in the walking and cycling path east of Nicholson Street. The path was realigned in 2002 to traverse the length of the former platform. The site of Fitzroy station has been redeveloped into a medium-density housing estate.

inserted by FC2 system